Behandeling stress
Intake
Tijdens de intake is het belangrijkste doel voor ons de kennismaking. Dat wil zeggen dat we zoveel mogelijk informatie van de cliënt verzamelen door middel van een ongestructureerd interview en maken we zo nodig gebruik van aanvullende klachtenlijsten.
Daarnaast is dit het moment voor ons om aan te geven waar wij voor staan en kunnen we eventuele vragen beantwoorden.
Tot slot zal het behandelplan worden besproken en afspraken worden gemaakt.
Psycho-educatie
Het educatieve gedeelte heeft als doel meer inzicht te krijgen in het probleem of in de vicieuze cirkel waarin de cliënt zich bevindt.
Tijdens de psycho-educatie wordt de juiste oorzaak van stress uitgelegd en worden de lichamelijke reacties die hierbij gepaard gaan besproken. Daarnaast wordt er ook naar de individuele situatie van de cliënt gekeken.
Cognitieve therapie
Het doel van de cognitieve therapie is dat de cliënt handvaten krijgt aangereikt waarmee hij of zij zelfstandig en oplossend aan zijn of haar probleem kan werken.
Tijdens het cognitief gedeelte zullen we eerst een persoonlijk stressprofiel opstellen.
Vervolgens gaan we breed in op de verschillende soorten denkfouten die er bestaan. Daarna gaan we individueel met de cliënt bekijken welke denkfouten er bij hem of haar veel voorkomen. Deze bespreken we.
Naar aanleiding van de verkregen informatie wordt er samen met de therapeut concreet aan een oplossing gewerkt.
Gedragstherapie
Het is belangrijk om de aangeleerde handvaten ook daadwerkelijk in de praktijk te oefenen. Hierdoor is cognitieve therapie alleen niet voldoende maar is ook gedragstherapie noodzakelijk. De focus zal hierbij dan ook liggen op het oefenen van de aangeleerde tegenmaatregelen.
Evaluatie, afronding en opvolging.
Na elke sessie wordt er geëvalueerd. Blijkt dat het gewenste doel is bereikt, dan kan de behandeling worden afgerond. U krijgt dan nog taken (opdrachten) om thuis zelfstandig verder te werken. De opdrachten die u meekrijgt zijn aangepast aan de individuele situatie en mogelijkheden van de cliënt. Deze opdrachten worden na 2 tot 3 weken geëvalueerd en later in de behandeling kan dit zo nodig een half jaar zijn. Op deze manier bouwen we de behandeling langzaam af zodat de cliënt weet dat hij of zij indien nodig in deze overgangsfase nog op ons kan terugvallen.